Friday 11 January 2013

Winter + Vacation. Perfecto !

Assalamualaikum..
Cakk! Tgk tajuk entry tiba tiba semangat semacam. Tiba tiba ter pk pasal vacation. Berapa byk tiba tiba daa..sejak sejak ibu asyik suruh aku check ticket flight online bila dia ada buat promotion. Start tu lar aku pun berangan angan mak jemah dgn ibu (tak nak guna mat jenin, sbb nie zaman millenium punye) ngehngehngeh. jadi semangat nak pergi vacation tu terpindah plak kat aku. Semangat baru lagikan excited bercampur gumbira nak bercerita pasal bercuti. Muehehe. Mesti korang pening baca ayat aku. Hahaha ( gelak bagai kan mak tiri yg berhati busuk ). Sape tak suka bercuti?semua orang suka kan?dan ada tempat yg memang teringin nk pegi kan?betul tak?anyway, aku pun ada jgk tempat yg teringin aku nk pegi dan aku dah pegi.

Dulu aku teringin nk pegi negara yg beriklim sejuk. Kenapakah?mengapakah?bagaikan masuk bilik soal siasat plak. Sebab aku teringin nak rasa salji dan sejuk tu mcm mana. Aku suke sgt salji semenjak menjak tengok cerita Korea yg mula mula ada kat Malaysia dulu tu. Cerita winter sonata. I bet mesti ramai tak kan penah lupa kan cerita tu?hero dia kn hensem. mihmihmih. cerita tu kalau tgk, tak sah kalau tak ada keluar air mata. Aipp aipp jgn nak tipu, korang pun nangis jgk kn kn?Haha nmpk sgt aku betol betol menghayati. yg menjadikan cerita tu bertambah menarik cantik lagi kan tertarik kau memang debom (tiba tiba terbayang lagu Ruffedge) apabila tempat tempat lakonan tu berlatar belakangkan tempat tempat yg di penuhi salji yg sgt cantik! Eh betol ke ayat aku tadi?yg 'berlatar belakangkan' tu?ermm aku rasa mcm pelik plak bunyi dia. Eh lantak lah, janji korang paham. Heheh. Korang perasan tak, boleh di katakan cerita Korea, semua cantik cantik tempat dia. Bersih je. Yg paling aku suka, org Korea nie betol betol hormat sesama mereka. Sama jgk mcm orang Jepun. Sangat bersopan santun dan berdedikasi. Dah mcm tag line polis dah.

Alhamdulillah mungkin ini rezeki yg Allah beri, akhirnya pada tahun 2009, aku dpt pegi bercuti di negara beriklim sejuk. Tapi bkn Korea yg mcm aku sebut sebut tadi. Tapi aku ke Beijing, China. Tak pelah tak dpt pegi korea pun. tak ade rzeki, lain kali lar agaknya, insyaAllah. Hihi.aku pegi Beijing dlm awal bulan 12. Dan selama 5hari 4malam. Dah mcm org keje dkt pejabat tourist plak aku explain. penghujung tahun so phm phm lar mesti lar musim sejuk salji kat sana. Wohoo ! Tgk, cerita pun da excited. Blom tgk lagi muka aku yg happy gila nie. Haha. Tapi unfortunately, mse aku pegi tu, kat sana baru je dua hari sebelum tu da bersalji. Jadi tak sempat lar aku nk merasa salji tu mcm mana. Tak ada rezeki :( sob sob. Dari sini nk ke Beijing mengambil masa lebih kurang 6 jam. Aku sampai dah tak tahu nk buat apa dlm kapal terbang tu. tido bangun makan tido bangun makan, tak smpai smpai jugak. Duduk mengadap awan kat tepi tingkap seakan akan rasa mcm kapal terbang tu tak bergerak je. Macam sama je awan aku tgk dari kl sampai lah ke Beijing. Haha. Masa nk mendarat tu, pilot dah siap bg tahu temperature kt situ. Masa tu temperature 8 degree celcius. So sesudah turun flight tu, cepat cepat aku ibu dan aunty pakai baju sejuk. First time rasa sejuk dan jejak kaki di Beijing,rasa happy dan excited okay. Hehehe. Tapi yg paling sejuk masa kami pegi ke stadium Bird's Nest. Bayangkan, dekat situ kawasan dia sgt lah lapang jadi angin mmg kuat. Dgn sejuknya. Dgn temperature mencecah -4 degree Celsius ok. Serius, aku mmg dah tak tahan masa tu. sejuk yg tak boleh nk d gambarkan. Cewaah.

Okay ini lagi best. Mesti korang tahu apa bnde y trdapat di China yg menjadi warisan dunia yg d wartakan oleh UNESCO pada tahun 1987 tak silap aku. Haha dah mai dah dah mai dah cikgu sejarah, tu diaaa. Kihkih. Okay aku mengaku aku mmg minat sejarah. Suka akan kisah kisah lama. Suka akan fakta. that's me. so sape yg ckp tak suka sejarah tu aku mcm pelik sikit. Heheh. Sebenarnya daripada sejarah itu lah kita akan dapat pengetahuan, kesedaran, menghargai apa yg kita ada sekarang ni. Ececeh, tu dia semngat sejarah! Ha berbalik kpd soaln aku tadi tu kan, mesti korang tahu. Ha pandai pun! Betul tu ! Tembok besar China ataupun di kenali sbgai The Great Wall. First time tgk depan mata, sgt sgt kagum dgn orang China zaman Dinasti dulu dulu mcm mana lah dorang buat Great Wall yg gah ni. Korang nak tahu tak ape purpose Dinasti dlu buat Great Wall tu?tujuan nya supaya senang nak pantau pihak musuh oleh kerana Great Wall nie betol betol berhampiran sempadan dgn Mongolia. Tapi apa yg membanggakan, Great Wall tu panjang dia beribu ribu km. Dan mengambil masa hampir 100 tahun utk disiapkan dan beribu pekerja jgk lah yg di kerah utk menyiapkan Tembok besar China ni. Panjat Great Wall dgn cuaca yg sejuk agak memenatkan jgk, dan bibir sgt sgt kering. So pengajaran kat sini, kene minum air masak byk byk ye readers sekalian. Mnum 8 gelas sehari ( pesanan ini di bawakan khas oleh kementerian kesihatan) haha dah mcm iklan plak. ceh pandai nasihat orang. Yg paling aku tabik, aunty aku lg kuat dari aku nk panjat Great Wall tu. haha. Dia smpi dlu dari aku. Ishh ishh malu malu. Org muda pun tak larat nk panjat. :D

Ha, korang penah mkn itik tak?ishh nie yg aku nk cerita nie. Tekak aku lgsung tak boleh terima itik. Sebab isi dia tak memejal mcm ayam. Aku rasa mcm geli geli nk makan sbb dia lembut semacam. Haha. tu lar menu utama dorang. Tapi yg paling best, kat sana mmg ada nasi goreng Cina yg mcm kita selalu order kt kedai tom yam tu. tak sangka kat sana pun ada nasi goreng cina. ke mmg asal nasi goreng cina tu dari sana??oooo baru aku tahu knpe nasi goreng tu d panggil nasi goreng china. Muehehe. Antara tempat lain yg aku pegi ialah Tiannamen Square, The Forbidden City, Summer Place dan tempat persembahan acrobatic. Forbidden city tu adalah Kota Larangan. Di mana tempat maharaja Dinasti bersemayam bersama gundik gundiknya. Kali pertama masuk dan lihat dgn mata kepala sendiri bukan mcm dlm tv, dlm hati aku sgt kagum. Bayangkan kawasan istana dia punye lah luas ya amat. Lepas satu satu pintu masuk dia. Punye lah susah. Tiba tiba aku ter pk, mesti penat orang orang kat dlm istana nie nak berjalan ke luar istana. Sebab jauh ooo uolls. Hihi.

Tapi kita sebagai umat Islam semua mesti teringin nk ke Mekah. Begitu jgk aku. Mudah mudahan kita semua akan dpt smpi ke sana. Menjejakkan kaki di Tanah suci. Mendekatkan diri lagi pada Allah. Aminn..

Okay, sampai sini sahaja ye.
Till then.
Thanks for reading this.
P/s : sorry gambar tak clear sbb softcopy dah terdelete. Sob sob. Jadi yg ada, hanya lah hard copy. :(
Assalamualaikum.
Much love, Bella Azlan.





















No comments:

Post a Comment